torsdag 27 januari 2011

Atmosfär från svunnen tid

Det är inte lätt att hänga med i mina inlägg om man missar någon färgad länk märkte jag i förra inlägget. Nåja, favoritboken var både pärm och dess lätta innehåll. Nu blev en kanin med väldigt långa öron färdig. Jag hade ritat mönster med uppstående öron och det blev litet väl... Nu syr flera elever kaniner med betydligt kortare öron, så det blir spännande att se.
Den här veckan är det U som i uggla som gäller. :o) Därför syr vi ugglor och ovan syns min modell. De små eleverna har gjort sina i färgglad filt och knappar och lim har underlättat arbetet en hel del. ;o) Jag krympte mönstret ur boken Lee återvinner & inreder till 50%. Några äldre elever syr den stora varianten.
En annan härlig bok är Menneen ajan tunnelmaa, som jag översätter som Atmosfär från svunnen tid. Jag tror att den engelska utgåvan heter Home-made Vintage. Där finns över fyrtio lätta syprojekt och några bilder ur boken ser du här nedan.
Nu ska jag hoppa i kjolen och åka och se en ung bekant uppträda i en opera på finska stadsteatern. Du ska ha det så bra!

19 kommentarer:

  1. sås öt den kaninen blev..det närmar sig påsk så de kommer passligt.
    Är du handarbetslärare när du skriver att du syr med barnen.? Det låter skoj. Förut drömde jag om att bli handarbetslärare också..men så blev det inte.
    Ha en fin fortsättning på veckan!
    ~marita~

    SvaraRadera
  2. Här är en till som drömde om att bli handarbetslärare men inte blev. Vet inte ens var man kunde bli det på den tiden. Du borde verkligen passa i den rollen. Allt gott till dig.

    SvaraRadera
  3. Nej men ååhhh vad söt.... som en lite karamell♥

    Kram från mig till dig! /Malin

    SvaraRadera
  4. Jag tycker hon ser pigg ut kanintjejen med långa öron, och så söta kläder hon fått. Ugglan är jättefin, dina elever kan vara lyckliga som har en så påhittig och duktig fröken.
    Ha en härlig operakväll
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  5. Hade också en uggla i tankarna men tiden räcker inte riktigt till för mig....våra pingviner blev i alla fall klara nu ;) Snart veckoslut!

    SvaraRadera
  6. Trevlig uggletillverkning ,kom plötsligt ihåg Fablernas värld,kramis Nette

    SvaraRadera
  7. Söta små djur du har sytt igen, VAR finner man en sådan inspiration!? Får inte gjort någonting själv just nu...vårtrötthet???
    En fin operakväll till dig!

    SvaraRadera
  8. Fina skapelser! Trevligt med boktipsen också!
    Ha en lyckad kväll på operan!

    Kram Gugi

    SvaraRadera
  9. Underbara saker du åstadkommer! Idag kom boken Tildas hem med posten så snart ska jag bläddra igenom den och njuta. Tack för informationen! Lee återvinner och inreder har jag lånat på biblioteket och får mycket inspiration därifrån.
    Hoppas du fick en fin teaterkväll!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Du är en god inspiratör för dina små elever att locka fram deras kreativa och skapande talanger genom dina fina och fyndiga små hantverk med både nytt och gammalt.
    Hoppas du får en trevlig kväll! /Bea

    SvaraRadera
  11. Trevliga kommentarer här! Mycket smickrande, men jag är inte utbildad textillärare, men likväl klasslärare med undervisning till en knapp femtedel av alla mina undervisningstimmar i textilslöjd. Vill dock dela med mig av tips! ;o)

    SvaraRadera
  12. Psst! Operan var över förväntan och jag fick en rejäl språkdusch! :o)

    SvaraRadera
  13. Ja du är duktig ... Och vad du hinner med massor...Ja du fick språk dusch, men jag får det varje dag på jobbet... Jag vet inte vad som håller på att hända med vår svenska i H:forstrakten....
    Ha det bra..
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  14. Vilken produktion av underbara små djur. Fina med både korta och långa öron tycker jag nog. Och vackra färger på kläderna.
    Kram

    SvaraRadera
  15. Önskar att jag hade haft dig som handarbetslärare!

    SvaraRadera
  16. Så fin! Du gör så mycket roliga och fina saker med dina elever...måste snart komma på studiebesök ;). De måste ju bara älska att göra alla fina alster.
    Ha en skön helg

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  17. Vilken gullig kanin, de långa öronen är ju charmiga. :o Kul för eleverna med ugglorna, hoppas du visar hela samlingen nån gång. ha en skön helg.
    Marianne ♥

    SvaraRadera
  18. Hej vännen!
    Hoppas att veckan varit bra och att oprean var givande....

    Önskar dig en sköön lördagskväll!
    Kraaaam Therese

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.