måndag 5 oktober 2009

Internationella lärardagen

Nog har jag vetat att det finns en internationell lärardag, men aldrig har den uppmärksammats så mycket som denna dag när vi tillfälligt har en lärare från en annan kultur i vår skola. Hon kom  i morse med blommor och choklad och berättade en massa om hur denna dag firas i hennes hemland. Tänka sig att hennes mamma går varje år denna dag till sin första lärare och gratulerar densamma på den internationella lärardagen, som infaller idag den 5 oktober. Nu tänder jag ett ljus, som jag har fått från f.d. elever och fortsätter att rätta prov, precis som jag har gjort de senaste dagarna.


7 kommentarer:

  1. varma gratulationer. jag hade ingen aning om att det fanns något sådant. inte en dag utan ny kunskap - härligt!
    ha en trevlig kväll med proven!

    SvaraRadera
  2. Men så roligt att ni fick njuta lite på internationella lärardagen. Man firar tydligen olika händelser/dagar mera utomlands än vad vi gör här i Finland.Trevligt med lite avbrott i en annars inrutad vardag.
    Har just satt namnteckning på ett av dina prov:o)

    SvaraRadera
  3. I Sverige är vi inte bra på att fira denna dag.Har aldrig hört om någon skola som har uppmärksammat dagen. Synd! Bra då vi sätter något i fokus och kanske skriver om vad som är bra med lärare.
    annika

    SvaraRadera
  4. alegni: Visst är det underbart att man ständigt får lära sig något nytt!
    Livet på Vestergård: Ja, tänk så olika det kan vara. Väldigt berikande med olika kulturer. Känns så bra när du är involverad! :o)

    SvaraRadera
  5. annika: Jag blev helt överraskad när jag fick veta om traditioner utrikes. Kära nån! Jag tror att det har mycket att göra med hierarki och jag är ingen förespråkare. I Sverige firar ni även den internationella barndagen idag. Vi i Finland firar denna dag i november, vad jag minns. Men du, GRATTIS!

    SvaraRadera
  6. Åh, grattis får man säga då!
    Håller med Ingela, tänk vad man får lära sig genom bloggandet :)

    SvaraRadera
  7. Ja, det var en trevlig överraskning :) J

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.